Transfer staat daar voor de mate waarin een interventie (zoals de combinatie van triggers in een game) leiden tot een aanpassing van kennis, houding en gedrag buiten de context van die game. Het potentieel vormende effect van een game staat of valt met die transfer.
In drie onderzoeken van Robert Howard Williams en Alexander Jonathan Williams (University of Kansas, 2007, 2010 en 2012) zijn voor de transfer van role-playing games naar de praktijk een aantal criteria benoemd. In alle onderzoeken speelden proefpersonen een multiplayer-versie van zo’n game waarin zij als avatars moesten samenwerken in een vredescrisis.
Samengevat: wanneer men triggers op de juiste wijze inzet, gelooft de deelnemer in het doel van de game én in de rol van zijn avatar én in het behalen van het doel. Het leidde in de genoemde onderzoeken tot transfer inzake houding, samenwerking en beslissingen. Concreet wil dit zeggen dat de onderzoekers aangepaste meningen, nieuwe vormen van samenwerking en aangepaste beslissingspatronen constateerden.
Een ander voorbeeld komt van IBM. “In a survey of IBM’s own internal gaming community, which includes more than 200 gamers, nearly half believe that game playing is improving their “real world” leadership capabilities; and four out of 10 say they have already applied MMORPG leadership techniques and approaches to improve their leadership effectiveness at work. But the lessons that can be learned from MMORPGs don’t stop there. While studying the personal attributes of online game leaders is useful, perhaps more important is the role the environment plays in their development. Many of the qualities of online game environments facilitate leadership, and speed up the process of identifying leaders. Most games make each player’s capabilities openly known, which eliminates much of the guesswork when assigning roles. They offer clear economies that provide for easily understood incentive programs. And the communications channels that are utilized by online gaming leaders are more sophisticated and varied than those in most workplaces. While these games attract players of all ages, the first generation that grew up navigating these environments is beginning to enter the workforce in earnest, and managers will need to adjust their styles accordingly. Winning in business will require enterprises to fully understand how these games are shaping the next generation of leaders and to apply those learnings to their own operations.”