Als een game wordt gespeeld in de echte wereld en dat valt direct samen met het ‘nuttige’ effect ervan, spreken we van een real life game. Neem een speurtocht als voorbeeld: daarin vallen zoeken (een trigger) en kennismaken met de omgeving (leerzaam) direct samen. Een real life game dus. Of neem de situatie dat werknemers zichzelf in hun taken of houding ontwikkelen via een game. Daar openbaren triggers zich bij voorkeur aan deze ‘deelnemers’ als regelmatig voorkomende, willekeurigere ‘uitdagingen en acties’, als onderdeel van de normale activiteiten. Mensen verkrijgen kennis, inzicht en bewustzijn in een professionele werkelijkheid immers uit “herhaalde, kortdurende, praktisch voortschrijdende, onderling associërende oriëntaties op taakaspecten die worden onthouden en uiteindelijk in samenhang worden geïnternaliseerd”. Als triggers in deze gespreide orïentatie op de dagelijkse werkelijkheid worden ingepast, is dat dus ook real life gaming.
En dan is er natuurlijk ook de commerciële toepassing. Een aardig (Amerikaans) voorbeeld daarvan is San Diego Gas & Electric: “Saving energy around the home is a pretty lonely task, so why not make a game of it? That’s the idea behind Simple Energy’s software that combines home energy technology and ‘game triggers’ in a way that’s gotten some San Diego Gas & Electric customers to cut their power bills in half – at least, when a laptop or a Chevy Volt were among the potential prizes for doing so. ‘We use game mechanics to achieve measurable and verifiable energy efficiency results’, says CEO and founder Yoav Lurie. Lurie concedes that prizes are important to get people involved. But once they’re in the game, they tend to start taking pride in saving money, getting into conversations with friends and neighbors, and otherwise getting involved with the subject in a new way, driving long-term behavior changes, he said. They also buy compact fluorescent light bulbs, more efficient new appliances and other investments whose efficiency benefits don’t go away, he added. ‘Simple Energy is using triggers to drive people to sign up and to get their friends to play’, Lurie said. Apparently, it works: SDG&E achieved a 20 percent active opt-in rate among those offered a chance to participate in the contest, and Lurie’s hoping that Texas will yield even higher opt-in rates”. (Jeff St. John: Simple Energy: The Facebook of Energy Savings; greentechmedia.com, 12 januari 2012)